główna strona
wróć
Jak zacząć nie bankrutując
Ostatnia zmiana: 18.01.2008, Autor artykułu: Waldemar Miotk
artykul-0011.jpg

Ostatnio jeden z miłośników gry Simutrans napisał do mnie, iż ma problem z ciągłym brakiem pieniędzy i szybkim bankructwem. Postanowiłem napisać tutaj kilka rad dla osób nie chcących korzystać z ułatwienia zwanego -freeplay umożliwiającego dowolne zadłużanie się.

W zasadzie, budując własną firmę, należy pamiętać o jednym. Koszty muszą być mniejsze niż zyski. To podstawa. Rozpoczynając grę standardowo posiadamy jedynie 300000 Cr, co nie jest zbyt dużą sumą, ale umożliwia wystartowanie bez wpadnięcia w wielkie długi.

Po pierwsze - skupmy się na przewożeniu towarów, które są pewne co do zysków. Większość z nas - ja na początku także - zacząłem od przewożenia ludzi pomiędzy miastami. A to wielki błąd. Ludzie są kapryśni. W tej grze jest jak w prawdziwym życiu. Ludzie wiedzą gdzie chcą jechać i tylko tam pojadą. Nie jesteśmy w stanie za 300000 połączyć wszystkich miast na mapie i przewozić między nimi ludzi i na tym zarabiać. Nie będą jeździć do miejscowości do których nie chcą (jak w innych tego typu grach).

Trzeba przewozić rzeczy pewne. Jakie to rzeczy? Oczywiście dowolne towary. Ja zawsze staram się zaczynać od przewożenia węgla do elektrowni węglowej. Elektrownia zawsze będzie węgiel potrzebowała i jest odbiorcą końcowym. Jeżeli chcemy, możemy najwyżej podłączyć linią elektryczną naszą kopalnię do elektrowni, i dzięki temu zwiększymy wydobycie (dostarczymy prąd).

Czym połączyć aby przewozić węgiel? Jeżeli kopalnia jest blisko od elektrowni - to samochodami. Jeżeli daleko lub średnio daleko - pociągiem. Samochodów trzeba niestety kupić wiele, aby zysk był w miarę przyzwoity. Pociąg jest pod tym względem lepszy. Pamiętaj jednak - im na większą odległość przewozisz towar (w tym przypadku węgiel) tym większy zysk. Jeżeli zobaczysz, iż dana kopalnia może sprzedawać węgiel do dwóch lub większej ilości elektrowni - wybierz tą najdalszą na pierwszą linię (chyba że na nią nie starczy tych 300000 Cr na początek). 

W innym przypadku, np przewożąc zboże do młyna, pamiętaj o dalszym przewożeniu towarów z młyna. Każda z przetwórni posiada określone możliwości wykonywania zapasów. Jeżeli będzie produkowała towary a na nie nie będzie zbytu, to w końcu - po zapełnieniu magazynów - nie będzie przyjmowała dalszych towarów do produkcji. Produkcja stanie. Przyglądając się właściwościom danej fabryki, w dolnej części okienka zawsze pojawia się informacja o ilości poszczególnych towarów.

Jak pisałem wcześniej - ludzie są kapryśni, ale na nich jest największy zysk w późniejszych etapach gry. Im więcej będziesz posiadał przystanków w miastach, im więcej atrakcji turystycznych przyłączonych do swojej linii tym więcej ludzi będzie korzystało z przejazdów.

Jeżeli będziesz już na etapie, że z przewozu towarów wypracowujesz zysk, zacznij budowę przystanków dla ludzi w miastach. Ale pamiętaj aby nie przeinwestować. Utrzymanie tych przystanków też kosztuje. 

Pamiętaj jakie są twoje koszty : utrzymanie dróg przez ciebie wybudowanych (dopóki nie zostaną przyłączone do miasta), utrzymanie stacji i przystanków, utrzymanie pojazdów, paliwo do pojazdów.

Najbardziej zaskakującym (przynajmniej mnie) kosztem jest koszt utrzymania dróg. Niestety nalicza się on zawsze pod koniec miesiąca i nigdy nie jestem pewien (w początkowych etapach gry) czy będę posiadał odpowiednią ilość pieniędzy.

Pamiętaj więc o kontroli kosztów. I nie zrażaj się pierwszym bankructwem. To normalne. 

Dla niecierpliwych, którzy nie lubią powolnego zbierania funduszy pewna porada :

W skrócie do gry wpisz opcję : -freeplay. Nie będziesz już musiał patrzeć na koszty. Nie zbankrutujesz nawet jeżeli zadłużysz się na parę milionów. To gra bez bankructwa.

Przykład: c:\gra\simutrans -freeplay

Dla bardziej wprawnych :

Otwórz plik znajdujący się w podkatalogu config o nazwie simuconf.tab. Znajdź linijkę o nazwie starting_money. W tej linijce definiujesz ile pieniędzy ma posiadać gracz na samym początku. Jeżeli wartość jest za znakiem # oznacza to iż używasz wartości domyślnych. Od komentuj linijkę, usuwając ten znak i wpisz pożądaną wartość pamiętając iż trzeba ją powiększyć o 2 zera na końcu. Np.  aby otrzymać na początku gry 300000 należy tam wpisać 30000000. Chcąc otrzymać 1000000 należy wpisać 100000000. I jedna drobna uwaga dla użytkowników systemu Windows. Korzystając ze zwykłego notatnika zobaczycie straszną mieszankę tekstów i znaków. Nie przerażajcie się. Tam też najdziecie ten ciąg znaków i możecie usunąć znak # oraz wpisać kwotę za tym ciągiem znaków. Dlaczego tak jest? Plik używa znaków końca linii używanych w Linux-ie. Windows dla odmiany używa dwóch bajtów zamiast jednego. Aby móc to zrobić w sposób normalny możecie skorzystać z innego edytora niż notatnik Windows, np. całkiem niezłego Notepad++ (do ściągnięcia z mojego Download).

Miłej gry....
 

Komentarze(0)

Podpis:
W celu potwierdzenia, zaznacz pole pod znakiem: T
Capcha
(c)2007-2016 Waldemar Miotk - ostatnia aktualizacja silnika 06.02.2016 - Twój IP: 3.128.168.235. Ta strona, aby lepiej działać, używa plików cookie przechowywanych na komputerach użytkowników. Wszystkie prawa do tekstów zamieszczonych na stronie są zastrzeżone, chyba że przy konkretnym tekście znajduje się inna informacja.
go up